woensdag 11 november 2009

Esek esek di Guesthouse Rumah Senang?

Voor de liefhebbers, het plaatsje waar u Rumah Senang kan vinden is Kalibaru op Oost Java. De eigenaar van dit guesthouse is ene Vendie uit Rotterdam, die het guesthouse in 2007 heeft laten bouwen en op 8 mei 2008 zijn eerste gasten heeft mogen ontvangen. Niets mis mee natuurlijk, een man met ambitie die in het verre vreemde Indonesië zaken probeert te doen heeft onze aller bewondering. Een man ook waarvan je denkt dat hij veel kan vertellen over Kalibaru en Oost Java want waarvoor zit je anders op een forum. Maar het valt mij op dat hij als "Groot Oost Java" kenner zijn kennis niet met ons wilt delen, of tenminste niet openbaar wil maken. Als wij, de reiziger iets over Oost Java wil weten dan zijn wij bijna verplicht om hem een e-mail sturen en dat begrijp ik niet want een forum dient om ons, de reiziger, te informeren, ons op het juiste spoor te zetten en zeker niet om op een achterbakse manier een huisje te promoten, en dat huisje als uitgangspunt te gebruiken om de omgeving te verkennen, (verplicht) gebruik te maken van zijn transport, en (te dure) excursies. Volgens mij dient een forum vrij te zijn van dit soort reclame, worden aanbevelingen zeer op prijs gesteld, maar het kan niet zo zijn dat iemand die op Java Bali en Lombok wil reizen het advies krijgen om in contact te treden met dit figuur en Kalibaru als uitgangspunt te gebruiken.

Ik en vele andere met mij, waren dit op een gegeven moment zat en zijn vragen gaan stellen bij deze achterbakse manier van reclame maken van Vendie, waardoor deze zich weer zich aangevallen voelde, meteen in de slachtofferrol kroop en ging klagen bij de directie van het WereldWijzerForum daarbij natuurlijk gesteund door het Orakel Indesco.

Citaat:
Ketut, wanneer verdwijnt die Serikambelo nou eens van het forum. Het is toch van de gekke mij in het openbaar op dit forum te beledigen. Heeft hij de voorwaarden niet gelezen.Pieter.
En
Het is jammer dat sommige mensen op sommige forum's het licht in iemand anders ogen niet kunnen velen. Waar dit nu precies in zit is ons een raadsel

Waarschijnlijk heeft Vendie een ontzettend dikke plaat voor zijn kop, en wil deze Vendie maar niet begrijpen dat te veel reclame tegen je kan gaan werken en irritant kan worden zodat je op een gegeven moment Rumah Senang gaat associëren met inlegkruisjes niets meer, niets minder.

Over de naam "Rumah Senang" valt natuurlijk ook nog wel te discussiëren. Het probleem dat je vaker ziet bij mensen die een vreemde taal niet machtig zijn, is dat ze vertalingen gaan gebruiken die leuk klinken, zelfs woordenboek vriendelijk zijn en waar zogezegd niets mis mee is. Dat is ook het geval met Rumah Senang, een prettig huis of huis waar je je eigen thuis voelt. Echter een Indonesiër zal zijn guesthouse nooit deze naam geven omdat Rumah Senang meer een naam is voor een bordeel. Maar hoe meer ik hier over nadenk hoe meer ik tot de conclusie kom dat Vendie deze naam bewust heeft gekozen. Want heeft hij niet eens beweerd dat 60 procent van zijn gasten bejaarden zijn, die waarschijnlijk in Rumah Senang hun stramme botten laten masseren door jonge lieftallige Oost Javaanse dames die hun overladen met complimenten waardoor, als ze geluk hebben, hun slappe manuk misschien weer tot leven komt waardoor ze met overgave kunnen genieten van hun Pijat Asmara.

En was dat niet het doel van Vendie, mensen laten genieten van hun bezoek aan Rumah Senang?

2 opmerkingen:

  1. Vriend SA heeft meteen misbruik gemaakt van hetgeen jij en ik over de naamgeving Ruma Senang hadden gezegd:

    Tegenwoordig heb je veel Indische , Ambonese woongroepen , Javaanse , Chinese woongroepen .
    Met alle voorzieningen , als ik de promotiepakket ziet , dan is het super de luxe.
    In zo' n woongroep waar ik lid ben geworden (ben ook al tua = dus al plaatsbespreken ) zaten ze ook te brainstormen welke naam we willen kiezen.
    Altijd met " Rumah " of "Huize" , totdat iemand zei , als wij Rumah Senang nemen.
    Want je voelt je senang (gelukkig en blij)
    En toen zei ik , als jullie Rumah Senang gaat kiezen ga ik uit de groep , want ik wil niet wonen in een Huis (van) Plezier .Dus Rumah Senang werd niet gekozen.

    Vreemd dat zo een ouwe hoer niet in een hoerenkast gaat zitten, daar hoort ie toch thuis.


    Londoh

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat n vooroordelen. Heeft u ooit n bezoek gebracht aan dit geweldige guesthouse met hartelijke staff? Als u de moeite eens zou nemen om de recensies op zoover en vakantiereiswijzer te lezen en dan pas oordelen!

    BeantwoordenVerwijderen