zondag 1 november 2009

De oorspronkelijke haven van Lombok?

Op het WereldWijzer Indonesië Forum schrijft een bijzonder figuur met de naam Indesco. Indesco geeft gevraagd en ongevraagd advies over het reizen in Indonesië. Daar is niets mis mee zult u denken en nee daar is inderdaad niets mis mee. Alleen het probleem met deze Indesco is dat al haar ervaring die ze op desbetreffend forum tentoonspreid komt van een eenmalig bezoek aan Indonesië, waarbij het absolute hoogtepunt van haar reis het boottripje met de Gilicat naar Gili Trawangan was. Ook daar is niets mis mee, als mensen enthousiast zijn over hun reis naar Indonesië en deze ervaringen wil delen met toekomstige Indonesiegangers kan dit alleen maar aangemoedigd worden.
Alleen en nu komt het, zij is op een gegeven moment dit forum als haar persoonlijk eigendom gaan zien, advies van andere mensen met een andere kijk op Indonesië zijn niet meer welkom en worden afgedaan als onzin. De mensen die hier tegenin gaan worden afgezet als een stelletje dombo’s, terwijl het advies dat van deze mensen komt vaak veel waardevoller en beter bruikbaarder is dan het gehinnik dat deze Indesco neerkalkt. Gehinnik dat vaak van, horen zeggen, komt of rechtstreeks uit haar “Reisbijbeltje Trotter” overgenomen is.

Ik kan nog wel uren over dit figuur schrijven, maar voor vandaag is het wel genoeg. Ze heeft me destijds geïnspireerd tot het schrijven van onderstaand stukje waar ze waarschijnlijk met haar reisbijbeltje en vakantiefoto’s van de Gilicat naast zich, antwoordt geeft op de vraag waar Teluk Kode op Lombok ligt.

De oorspronkelijke haven van Lombok?

Ik heb mij dikwijls afgevraagd wat die Indesco nu eigelijk met “de oorspronkelijke” haven van Lombok bedoeld. Spreek je over de tegenwoordige tijd dan komen natuurlijk Lembar en Labuhan Lombok in beeld. Labuhan Lombok voor zijn ferry verbinding tussen Lombok en Sumbawa een tochtje van maximaal een uurtje. Ik kan mij nog herinneren de eerste keer dat ik aankwam in de haven van Sumbawa, Poto Tano hoe helder het water was, maar ook hoe rustig je daar werd verwelkomd door de mensen, een zeldzaamheid in Indonesië, want meestal staan ze om je heen te springen als een stelletje idioten om je tas over te nemen. Dan de “grote ferry haven” Lembar die zowel 24 uur per dag als 7 dagen per week de boten ontvangt uit Bali, en 2 maal per maand de Pelni op doortocht Sumbawa – Sumba – Flores – Timor en terug. Maar geen van deze 2 havens hebben een verbinding met het waanzinnige gezellige Gili Trawangan dus ben ik verder gaan denken. Wat te denken van de ontelbare “oorspronkelijke” kleine vissershaventjes, vaak alleen toegankelijk voor de plaatselijke bewoners die na een nachtje vissen toe zijn aan een beetje rust en die niet zitten te wachten op het gehinnik van ene Indesco, nee deze haventjes vallen dus zeker af.De enige “oorspronkelijke” haven” van Lombok zou je met een beetje fantasie Ampenan kunnen noemen, deze haven heeft namelijk in het verre verleden een beetje rijkdom naar Lombok gebracht omdat de specerijroute de haven aandeed, waardoor Ampenan kon uitgroeien tot de havenplaats van Lombok. Tegenwoordig is hier niets meer van over en is het een ingeslapen stadje met op het strand getrokken de bekende vissersboten. Toch is Ampenan een bezoekje waard, tenminste dat vind ik, ik heb totaal een maand of 3 op Lombok doorgebracht en ging er vaak eten bovendien vind dat die ingeslapen stadjes (zoals je wel meer vindt in NTT en NTB ) wel iets hebben, er hangt een speciale sfeer wat moeilijk uit te leggen is. Maar hoe je hier in Ampenan ook je best doet toch is dit niet “de oorspronkelijke” haven van Lombok waar je makkelijk vervoer vindt naar het waanzinnige gezellige Gili Trawangan.


Na lang nadenken en vele slapeloze nachten kwam ik tot de ontdekking dat heel misschien Indesco met “de oorspronkelijke” haven van Lombok Bangsal bedoelde, een klein door de plaatselijke "maffia" gerund vissershaventje waar niets maar dan ook echt niets "oorspronkelijk" aan is. Een vergissing die men natuurlijk heel makkelijk maakt als je niet verder komt dan het reizen met de Gilicat, aanbevolen door de reisbijbel Trotter en elke andere vorm van transport over water bij voorbaat afwijst ivm met de kans op kotsen.

(De foto van Ampenan komt van de volgende
site)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten