vrijdag 30 oktober 2009

De ferry van Ketapang naar Gilimanuk.



Het is nog donker als ik ’s morgens vroeg met de nachtbus vanuit Yogya in Ketapang aankom. Moe want echt geslapen heb ik niet stap ik zo vanuit de bus het strand op. De ferry die ik moet hebben heeft zich al op het strand gevaren en trucks, bussen, auto’s, motoren en voetgangers zijn zich in chaos aan het ontschepen. Ik neem dus aan dat we nog wel even tijd hebben en loop naar een warung en bestel een koffie en mie telur rebus. Met een sigaret in mijn mond en genietend van mijn bakje koffie voel ik de moeheid verdwijnen en word ik langzaam maar zeker weer mens. Na mijn “ontbijtje” begint het langzamerhand te schemeren en zie ik in de verte Bali liggen. Ik loop naar het strand en zie ik dat de zich de eerste trucks langzaam de ferry inrijden, ik kan ervoor kiezen om in de bus de overtocht te maken, maar ik besluit om lekker uit te waaien op het dek en loop op mijn gemakje de ferry op om een zitplekje te bemachtigen. Na een klein uurtje is het zover en klinkt het geluid van de zware dieselmotoren die op toeren beginnen te komen zodat we kunnen vertrekken. De volgende ferry ligt al klaar om het strand op te varen want deze overtocht is een komen en gaan van ferry’s 24 per dag, 7 dagen per week, dat is ook niet zo vreemd want het is de enige manier en snelste manier om goederen van of naar Java te krijgen. Omdat dit niet de eerste keer is dat ik deze overtocht neem heb ik ervoor gezorgd dat ik een goed uitzicht heb op Java, omdat ik me blijf verbazen hoe de opkomende zon zulke mooie schaduwen kan werpen op de bergen van Java, zeker iets wat je gezien moet hebben. Deze betovering wordt echter snel verbroken als de verkoper van dangdut VeeCeeDees zijn waar begint aan te prijzen door keihard zijn stereo installatie aan te zetten. Gelukkig duurt deze ellende niet lang en zie ik Bali snel dichterbij komen. Net als vorige keren duurt deze overtocht niet langer dan 30 minuten en sta ik als snel op Balinese grond te wachten op mijn bus, die mij snel naar Padangbai zal brengen, om de volgende ferry te nemen namelijk die naar Lombok.

(Foto haven van Ketapang gebruikt met toestemming van Bule van het wereldwijzer forum)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten